الکتروموتور سه فاز | مشخصات | اجزاء| قیمت

الکتروموتور سه‌فاز به آن دسته از الکتروموتورهایی گفته می‌شود که با استفاده از سه‌فاز R ،S ،T نیروی مکانیکی تولید می‌کنند. مدار معادلی یک الکتروموتور سه‌فاز مشابه با یک ترانسفورماتور سه‌فاز است و مکانیسم عملکردی بر اساس القای میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم حامل جریان دارد.

امروزه در صنایع نیاز بیشتری به الکتروموتورهای سه‌فاز داریم، زیرا کارکردهای صنعتی گسترش‌یافته و در استفاده از تجهیزات صنعتی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم.

الکتروموتورهای سه‌فاز، باتوجه‌به دور و توانی که دارند، و همچنین میزان گشتاور و سرعت آن با مقدار انرژی متفاوتی قابلیت راه‌اندازی خواهند داشت.

این نوع الکتروموتورها از قوی‌ترین انواع الکتروموتورها هستند، تنوع گسترده انواع موتورهای الکتریکی سه‌فاز به ما این امکان را می‌دهد که طیف گسترده‌ای از موتورها را در هر صنعتی که هستیم، متناسب با شرایط برای انتخاب در دسترس داشته باشیم.

در این مقاله از وبلاگ سامان‌کده، در مورد مشخصات، عملکرد و اجزاء اصلی الکتروموتور سه‌فاز بحث خواهیم کرد.

پارامترهای فنی الکتروموتورهای سه‌فاز

به‌طورکلی مشخصات فنی تمام الکتروموتورها را می‌توان از روی پلاک آن‌ها تشخیص داد، بنابراین قابلیت خواندن پلاک الکتروموتور بسیار مهم است. اطلاعات روی پلاک موتور الکتریکی سه‌فاز  به شرح زیر است:

V : مقدار مجاز ولتاژ قابل‌اعمال به الکتروموتور

:A حداکثر جریان کار موتور را نشان می‌دهد و ترجیحاً باید از محصول به‌گونه‌ای استفاده شود که با جریان کمتر از این مقدار کار کند.

:HZ علامت اختصاری مربوط به فرکانس است، مقدار فرکانس برق در ایران 50 هرتز است.

:R.P.M تعداد دور الکتروموتور در یک دقیقه است.

 :KW میزان توان الکتروموتور را مشخص می‌نماید.

:IP درجه حفاظت  از موتور الکتریکی (در برابر آلودگی‌های محیطی از قبیل گردوغبار و …).

NO: شماره ساخت الکتروموتور.

قیمت الکتروموتور سه‌فاز

قیمت الکتروموتور سه‌فاز به عوامل گوناگونی مانند جنس بدنه، نوع پمپ و کارایی آن بستگی دارد. مثلاً در زمینه پمپ، هر چه سیالات موردنظر چسبنده‌تر باشند قیمت دینام افزایش می‌یابد یا اگر موتور الکتریکی شما در معرض آب‌وهوا، باد و باران قرار می‌گیرد، باید بدنه‌ای ضدزنگ و ضد آب تهیه کنید که باعث افزایش هزینه آن می‌شود.

برای دریافت مشاوره و خرید الکتروموتور سه‌فاز، می‌توانید با تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان ما مشورت کنید، همچنین لیست قیمت‌ الکتروموتورهای سه‌فاز را به‌صورت به‌روز تهیه کنید.

نحوه عملکرد الکتروموتور سه‌فاز به چه صورت است؟

الکتروموتورهای سه فاز بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی کار می‌کنند، که فیزیکدان انگلیسی مایکل فارادی در سال 1830 آن را کشف کرد.

هنگامی که استاتور از یک منبع انرژی الکتریکی سه‌فاز تأمین می‌شود، هر سیم‌پیچ یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که به‌وسیله یک‌چرخه AC قطب‌های آن (شمال یا جنوب) با نوسان جریان کامل موقعیت خود را عوض می‌کنند.

باتوجه‌به اینکه هر یک از سه‌فاز جریان AC با 120 درجه فاز خود را تغییر می‌دهند،

قطبیت مغناطیسی سه سیم‌پیچ در یک‌لحظه متفاوت هستند.

این وضعیت باعث تولید استاتور می‌شود که آن را با نام RMF یا میدان مغناطیسی چرخشی می‌شناسیم. همان‌طور که روتور در مرکز سیم‌پیچ‌های استاتور قرار می‌گیرد، تغییر میدان مغناطیسی از استاتور باعث ایجاد جریان در سیم‌پیچ‌های روتور می‌شود که درنتیجه باعث تشکیل یک میدان مغناطیسی مخالف به‌وسیله روتور می‌شود. میدان روتور در جهت ترازکردن قطب‌های خود با استاتور عمل می‌کند.

توجه داشته باشید که در الکتروموتور ۳ فاز، اتصال الکتریکی مستقیم به روتور وجود ندارد، موتور بر اثر القای مغناطیسی شروع به چرخش می‌کند.

انواع الکتروموتورهای سه‌فاز

الکتروموتورهای سه‌فاز را، می‌توانیم با درنظرگرفتن معیارهای مختلفی به چند دسته تقسیم‌بندی کنیم.

از لحاظ تعداد دور به چهار دسته 700 دور، 1000 دور، 1400 دور و 3000 دور تقسیم می‌شوند. باتوجه‌به جنس بدنه نیز می‌توانیم آن‌ها را با پوسته آلومینیومی یا چدنی در بازار تهیه کنیم.

توان الکتروموتورهای سه‌فاز نیز با هم متفاوت است، و واحد آن اسب بخار یا KW

است، البته الکتروموتورهای سه‌فاز اغلب دارای توانی بیشتر از  KW4، هستند.

علاوه بر این موتورهای الکتریکی در توان‌های پایین‌تر به‌صورت فلنچ و در توان و قدرت‌های بالاتر به‌صورت پایه‌دار در نظر گرفته می‌شوند.

موتورهای الکتریکی باتوجه‌به برند و کشور سازنده قابل تقسیم‌بندی هستند، از جمله انواع برندهای پرفروش الکتروموتور سه‌فاز می‌توان به الکتروموتور موتوژن، الکتروموتور چینی گوان گلو، الکتروموتور SIEMENS، الکتروموتور ABB و الکتروموتور VEMAT اشاره کرد.

الکتروموتور سه‌فاز از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

مهم‌ترین قسمت‌های یک الکتروموتور سه‌فاز را می‌توان شفت، روتور، خار، استاتور، خازن، بلبرینگ، ترمینال برد، قطعات گلند، گاورنر و سوئیچ، پروانه خنک‌کاری و پوسته الکتروموتور (فریم) دانست که در ادامه برخی از آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

·        استاتور

همان‌طور که از نام آن پیداست، استاتور قسمت ثابت موتور است. یک منبع تغذیه سه‌فاز به استاتور موتور داده می‌شود. استاتور الکتروموتور سه‌فاز از سه قسمت اصلی قاب، هسته و سیم‌پیچ صحرایی تشکیل می‌شود.

·        روتور

روتور قسمت چرخشی موتور است. روتور به‌وسیله شفت به بار مکانیکی متصل می‌شود. روتور موتور القایی سه‌فاز  به سه دسته  Slip Ring, Wound Phase و Wound تقسیم می‌شوند.

·        بدنه

مهم‌ترین وظیفه بدنه پشتیبانی از هسته استاتور و سیم‌پیچ میدان است، بدنه به‌عنوان یک محافظ عمل می‌کند، و از همه قسمت‌های درونی دستگاه محافظت کرده و مقاومت مکانیکی ایجاد می‌کند. بدنه یا قاب یا از فولاد ساخته شده است و یا از قالب آلیاژ. قاب الکتروموتور 3 فاز باید محکم باشد در غیر این صورت روتور با استاتور متحدالمرکز نمی‌ماند و این باعث ایجاد جاذبه مغناطیسی نامتعادل می‌شود.

از الکتروموتور سه‌فاز در چه مواردی استفاده می‌شود؟

در بیشتر مواقع از الکتروموتورهای سه‌فاز به‌منظور تأمین نیروی موردنیاز برای  موتورهای قوی‌تر استفاده می‌شود، به همین دلیل در صنایع بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شود و در خانه‌های مسکونی کاربرد زیادی ندارند.

برخی از موارد استفاده از الکتروموتور‌های ۳ فاز عبارت‌اند از:

·        بوستر پمپ‌های بزرگ

·        پمپ‌های روغن شرکتی

·        موتورهای الکتریکی پره‌دار

·        بالابرهای صنعتی

·        جرثقیل‌های بزرگ

جمع‌بندی

همان‌طور که گفتیم، امروزه در اکثر صنایع، از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و پزشکی نیاز بیشتری به این نوع از الکتروموتورها داریم. شما مخاطب عزیز باید با مشخصات الکتروموتور سه‌فاز آشنایی داشته تا در مواقع موردنیاز بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. در این مقاله به بررسی انواع و سایر ویژگی‌های این دسته از الکتروموتورها پرداختیم، امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید و پاسخگوی نیاز شما بوده باشد.


برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید

نظرات کاربران

0 نظر